×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
زهرا اشرفیان پلاس| مضرات خوابیدن با آرایش

پایگاه اطلاع رسانی آموزشگاه مراقبت و زیبایی زهرا اشرفیان|اصلی ترین عملکرد پوست در شب ، بازسازی و تازه سازی سلول ها می باشد. خوابیدن با آرایش مانع از این پروسه شده و موجب آسیب جدی و گاه جبران ناپذیر به پوست صورت ، لب و چشم ها می گردد. حتما پیش آمده که بعضی شب ها از روی تنبلی یا خستگی بدون این که آرایش یا میکاپ خود را پاک کنید به رختخواب رفته اید.
باید بدانید این کار شما اشتباه بوده و همانطور که اشاره شد به تدریج آسیب هایی را به پوست وارد می کند. با مطالعه این مطلب و دانستن مضرات خوابیدن با آرایش قطعا در پاک کردن آرایش از روی صورت خود درنگ نخواهید کرد.

جوش و آکنه
پوست همانند قلب همیشه در حال فعالیت بوده و هرگز از کار باز نمی ایستد و از آب، پروتئین، مواد معدنی و شیمیایی و لیپیدها تشکیل شده است. همچنین پوست از منافذی پر است که ترشح چربی و عرق کردن را موجب می شوند. ترشح چربی همانند نرم کننده طبیعی پوست را نرم و مرطوب نموده و سلول های مرده و آلاینده ها را از پوست جدا می کند.

خوابیدن با میکاپ موجب شده آلودگی ها و سلول های مرده پوست روی سطح پوست باقی مانده و منافذ پوستی را مسدود نمایند که در ادامه التهاب مزمن و ایجاد جوش و آکنه اتفاق می افتد. جوش زدن پوست یکی از اتفاقات ناگواری است که ممکن است هر خانمی آن را تجربه کند. متاسفانه از مضرات خوابیدن با میکاپ همین ایجاد جوش و آکنه خواهد بود.
با آرایش کردن منافذ پوستی بسته شده و ترشح چربی روی نمی دهد که به مرور زمان سبب بزرگتر شدن منفذهای پوستی و ایجاد جوش و آکنه می شود. فشارهای مکانیکی صورت روی بالش نیز می تواند مواد آرایشی را به فولیکول های مو فرستاده و سبب بسته شدن منفذها گردد.

آسیب دیدن سلول های پوست
سلول های پوست نیز با باقی ماندن آرایش روی پوست آسیب خواهند دید. آرایش آلاینده های محیطی و رادیکال های آزادی که سبب صدمه به پوست می شوند را جذب کرده و هنگامی که کلاژن پوست با این آلایند ها همراه شود به شدت آسیب دیده و پیری زودرس پوست را موجب می شود.
از این رو کانسیلرهای زیر چشم نه تنها منفذ پوست حساس این بخش از صورت را مسدود می کنند بلکه پیری زودرس را هم به دنبال دارند.

از بین رفتن طراوت و شادابی پوست
همه افراد طرفدار پوست شاداب و با طراوت هستند. اگر از روشن کننده پوست یا رژ گونه برای درخشان و روشن تر جلوه دادن پوست بهره می گیرد ، ایرادی ندارد ولی خوابیدن با این مواد اثر معکوسی می تواند برجای بگذارد. پوست بزرگترین عضو بدن بوده و عملکردهای حیاتی بدن مانند تعریق، تنظیم دمای بدن، ترمیم زخم ها و … را بر عهده دارد.

به این ترتیب حتما بعد از آرایش پوست خود را پاکسازی کنید و همواره به لایه برداری و پاکسازی سلول های مرده اقدام کنید. سلول های مرده پوست، چربی های مواد آرایشی منافذ پوستی را پر کرده و مانع از تنفس شده و به نوعی خفگی پوست را موجب می شوند.

مختل شدن فرایند تنفس پوست
همانطور که پیشتر اشاره شد بدن انسان در حالت خواب به بازسازی می پردازد. پوست نیز طبیعتا هنگام خواب بهتر می تواند به نوسازی و ترمیم خود بپردازد. از این رو مهم است که هنگام خواب، هیچ آرایشی روی صورت نباشد تا منفذهای پوستی قادر به ترشح چربی شده و پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کنند. اگر مواد آرایشی روی پوست باقی بماند این فرایند بسیار مهم مختل خواهد شد. یک شب با آرایش خفتن، تعادل پوست را به هم زده و به آن آسیب می زند. با بسته شدن منافذ پوستی امکان تنفس از آن گرفته شده و در نتیجه قادر به بازسازی خود نخواهد بود.

چربی موجود در منفذها تجمع یافته و به باکتری تبدیل می شوند که این مورد نیز می تواند مشکلات پوستی مختلفی را به همراه داشته باشد. پس از یک شب خوابیدن با آرایش، به یک هفته زمان نیاز است تا پوست بتواند خود را به وضعیت سابق برگرداند و تعادل خود را دوباره به دست آورد. پس آیا این کار جز ضرر ارزش دیگری دارد؟
اگزمای پلک
اگزما مشکل رایج پوستی بوده ولی نه برای پلک ها. اگر پیش از خواب آرایش چشم ها را به درستی پاک نکنید. می تواند سبب درماتیت پوستی و بخصوص اگزمای پلک ها شود.

کثیف شدن بالش
هنگامی که با آرایش به رختخواب بروید بجز آسیب های پوستی بالش شما نیز کثیف و آلوده می شود. و وقتی با صورت تمیز و بدون آرایش در شب بعد به رختخواب می روید صورت خود را روی بالشی می گذارید که پر از آلودگی و باکتری است. مانند این که با پای برهنه به پیاده روی رفته و سپس به رختخواب بروید.

چربی ها و سلول های مرده پوست در بیرونی ترین لایه های پوست، همه شب در تماس با بالش قرار داشته و علاوه بر کثیف شدن بالش، گردش طبیعی این لایه از پوست کمتر می شود. بنابراین با پاک سازی و لایه برداری منظم سبب ظهور سلول های پوست شده و اجازه می دهید فرایند ترمیم طبیعی پوست روی دهد.
ترک خوردن لب ها
لب های پوست شده و ترک خورده هیچ زیبایی ندارد. هنگامی که می خواهید رژ بزنید ترک خوردگی لب جلوه زیبایی به آن نمی دهد. یکی از مضرات خوابیدن با آرایش ترک خوردن لب ها می باشد. بنابر این پیش از خواب لب ها را کاملا تمیز کرده و از مرطوب کننده استفاده نمایید.

چروک زودرس پوست
خوابیدن با میکاپ سبب بسته شدن منافذ پوستی، خشکی، حساسیت پوست و … شده که این موارد در کنار هم پیری زودرس را به همراه دارد. وقتی با آرایش می خوابید اجازه می دهید مواد آرایشی به پوست شما نفوذ کرده و کلاژن را نابود کنند. اگر کلاژن به خوبی ساخته نشود ، پوست زودتر از زمان طبیعی خود با چین و چروک همراه شده و چروک هایی که اکنون روی پوست هستند نیز هر چند به وضوح دیده نشوند ولی عمیق تر خواهند شد.

به عبارتی آرایش صورت رادیکال های آزاد محیط که ناشی از آلودگی محیطی است را به خود جذب کرده و با خوابیدن و پاک نکردن میکاپ این ناخالصی های مضر فرصت بیشتری برای آسیب رسانی به پوست پیدا می کنند. رادیکال های آزاد کلاژن پوست را تجزیه کرده و به تدریج چین و چروک و ایجاد خطوط ریز و پیری زودرس پوست را به دنبال دارد.

تیره و کدر شدن رنگ پوست
در صورت مراقبت نکردن کافی از پوست، تغییر رنگ داده و تیره و کدر خواهد شد. از مضرات دیگر خوابیدن با میکاپ این مورد می باشد. پوست در چنین حالتی فاکتورهای لازم برای مبارزه با پیگمانسون را ندارد و با آسیب های پوستی همراه می شود.

اختلال در بازسازی پوست
همانطور که اشاره شد بازسازی سلول هنگام خواب روی می دهد. خوابیدن با میکاپ این فرایند را با اختلال روبرو می کند و سبب بسته شدن منافذ پوست می شود. بازسازی سلولی موردی است که برای داشتن یک پوست جوان و با طراوت لازم است. از این رو با تنبلی و باقی گذاشتن آرایش روی صورت چهره ای خسته و بیمارگونه خواهید داشت.
حساس شدن چشم ها
نتیجه خوابیدن با میکاپ چشم های پف کرده و قرمز می باشد. آرایش چشم نظیر ریمل، خط چشم و .. را باید حتما پیش از خواب پاک کرد. اطراف چشم نسبت به مواد آرایشی حساس بوده و پاسخ آن ها به این کار شما پف کردگی، قرمزی و خارش چشم ها خواهد بود.

عفونت مژه ها
مژه ها نیز از چشم ها در برابر آلاینده های محیطی و گرد و غبار محافظت می کنند حال اگر صورت خود را نشویید، این مواد زاید با آرایش ترکیب شده و عفونت را به دنبال دارند.

ریزش ابرو و مژه ها
موهای ابرو و مژه ها بسیار حساس می باشند. از این رو اگر آرایش چشم مانند ریمل، سایه ، خط چشم و آرایش ابرو پیش از خواب پاک نشود بر شکنندگی و ریزش آن تاثیر زیادی خواهد داشت. حتی در ادامه با شکننده شدن مژه ها مسدود شدن فولیکول های مژه روی داده که نتیجه آن ایجاد گل مژه خواهد بود.

عفونت پوستی
هر چند خوابیدن با میکاپ به خودی خود عفونتی را سبب نمی شود ولی اگر سابقه حساسیت و سایش پوستی مانند اکنه داشته باشید احتمال بروز عفونت وجود دارد. این عفونت به دلیل شکسته شدن حصار پوستی روی می دهد چرا که پوست نخستین خط دفاعی بدن در برابر عفونت ها می باشد.

ابتلا به بثورات پوستی
مواد آرایشی دارای محرک هایی مانند رنگ و عطر می باشند که اگر این محرک ها به مدت طولانی روی پوست باقی بمانند، سبب ملتهب شدن پوست می شوند. پیشتر اشاره شد که پوست از خواب برای رهایی از فشارهای روز استفاده می کند تا به بازسازی خود بپردازد. حال وجود آرایش روی پوست روند لایه برداری طبیعی و بازسازی دوباره سلول های پوستی را مختل می کند. کرم پودر و دیگر موارد روغنی عوامل اصلی این آسیب محسوب می شوند. که بثورات پوستی و ایجاد جوش های سر سیاه و آکنه را به همراه دارند.

خشکی پوست
باقی ماندن آرایش روی صورت در طی شب سبب زبر شدن و خشکی پوست می شود. حتی اگر صبح به محض بیدار شدن صورت خود را شستشو دهید. در صورتی که با پاک کردن آرایش می توانستید به پوست فرصتی برای ترمیم و جوان سازی بدهید. آب رسانی و هیدارتاسیون طبیعی پوست در طول شب به عنوان قسمتی از ریتم طبیعی بدن کاهش یافته و وقتی پوست با آرایش همراه باشد دیگر همین مقدار کم آبرسانی نیز صورت نمی گیرد، در نتیجه پوست خشک و حساس می شود. پوست خشک با کمبود انعطاف پذیری همراه می شود و نبود انعطاف هم چین و چروکهای عمیق تر را به دنبال دارد. در این مطلب به برخی از مضرات خوابیدن با آرایش اشاره شد. به این ترتیب مشخص شد که با تنبلی و سهل انگاری ساده چه آسیب هایی به پوست و چشم وارد می شود. در حالی که پاک کردن آرایش چند دقیقه ای زمان نمی برد و سلامتی را به پوست شما هدیه می دهد. از این رو به یک روتین پوستی متعهد شوید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد